2015. december 7., hétfő

MI AZ A SPOILER?

Spoiler.
Biztos vagyok benne, hogy mindenki találkozott már valamilyen formában a spoiler fogalmával, de azért tisztázzuk, hogy mit is jelent pontosan.
Spoiler alatt valamiféle elszólást értünk, méghozzá olyat, ami elveszi a meglepetés erejét, izgalmát. Bizony, el lehet spoilerezni egy filmet, sorozatot, könyvet, színdarabot, vagy akár egy videojátékot is. Spoilernek számít az, amikor olyan információt tudunk meg szeretett sorozatunkról, könyvünkről, filmünkről, amiről eddig nem tudtunk, és ez, úgymond lelövi a poént. Előre elárul olyan eseményeket, történéseket, vagy akár egy számunka a kezdetekben ismeretlen tulajdonságot egy szereplőről, de ilyen egy teljesen új karakter bemutatása is, ami nagyban befolyásolja a cselekmény előrehaladását es kimenetelét. És ugyan, mi a jó abban, ha már a könyv első lapjait olvasva, vagy egy sorozat első epizódját nézve előre tudjuk, hogy mi lesz a végkifejlet? Ugye milyen bosszantó tud lenni, ha valaki "elspoilerez" nekünk valamit?
Én személy szerint utálom ha velem ilyesmi történik, függetlenül attól, hogy könyvről vagy sorozatról van szó. Elég csak felmennem a tumblrre, és biztos, belefutok olyan lényeges információba, amivel elrontom az élményt.
Aztán ott van az, amikor egy „kedves” ismerős szólja el magát minden rosszindulat nélkül. Ez is kellőképpen bosszantó tud lenni. Úgy az igazi egy történet, ha saját magunk jöhetünk rá, hogy hol keressünk egy elrejtett tárgyat egy videojátékban, hogy kit gyilkolnak meg a kedvenc sorozatom következő részében, vagy éppen, kit választ a két srác közül a szeretett női karakterem.
Mint azt már említettem, volt már párszor spoileres élményem. Egyik legdurvább és egyben legmegrázóbb az volt, amikor tumblr-ről kellett megtudnom, hogy a Teen Wolf harmadik évadjának utolsó epizódjában, melyik szereplő hal meg. Nagyon nehezen viseltem továbbá, amikor az egyik ismerősöm konkrétan leírta, hogy a Beavatott harmadik kötetében mi történik egy fontos karakterrel.
Vannak, akik velem ellentétben a leírtak ellenére úgy gondolják, hogy a spoilerezés akár jó dolog is lehet, hiszen ha előre tudjuk, hogy mi fog történni, az meghozhatja a kedvünket az olvasáshoz/sorozatnézéshez, és a részletekre is sokkal jobban oda tudunk majd figyelni.
Ti mit gondoltok? Jó dolog a spoilerezés? Titeket nem zavar, ha veletek történik ilyesmi?#TeamNoSpoilersAtAll.

2 megjegyzés:

  1. Jaj, nem bírom én sem a spoilereket! De sajnos én is belefutottam - ugyanúgy az Allegiant kapcsán (dolog iróniája, hogy spoilerről szóló videót néztem...).
    Úgy érzem, annyi mindent szerencsére nem spoilereztem el általánosságban, úgyhogy egész szerencsés vagyok. Viszont engem mindig foglalkoztatott az a kérdés, hogy mi meddig számít spoilernek? Meddig nem szabad beszélni róla? Elvileg örökké, de közben klasszikusok cselekményei annyiszor szerepeltek már kortárs könyvekben (főleg YA-kban), hogy nem sok meglepetésem maradna némelyiket ezután elolvasni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Spoilerről szóló videót nézve futottál bele spoilerbe? Ez nagyon tetszik :D

      Én pont a lényeget, a legvégét spoilereztem el magamnak. Alapból nem tetszettek a könyvben történtek, és ez nagy mértékben rányomta a pecsétjét a végső értékelésemre.

      Jó kérdés, hogy mi meddig számít spoilernek, de szerintem erről mindenkinek más a véleménye, és ez azért függ attól is, hogy ki hogyan áll a spoilerekhez. Mindenki magának dönti el, hogy ha ott van az a bizonyos "cselekményleírást tartalmaz" mondat, megnézi-e. Nem tudnám megmondani, hogy meddig nem szabad beszélni róla, és hogy mi számít spoilernek, de nagyooon idegesítő tud lenni az, ha lelövöm a poént :D

      Törlés

designed by Charming Templates