2015. december 25., péntek

RÁCZ-STEFÁN TIBOR KARÁCSONYI MINI INTERJÚ (INTERJÚ #1.)

Karácsony közeledtével egy különleges, kifejezetten az ünnepre hangolódó interjúval készültünk nektek. Rácz-Stefán Tibor, a Fogadj el! és a Túl szép írója válaszolt a karácsonyhoz kapcsolódó kérdéseinkre:
Van-e kedvenc karácsonyi történeted, könyved?
Igen, Richard Paul Evans írta, és Hol lehet Noel? a címe. Már nem emlékszem rá pontosan, hogy miről is szól, mert rég olvastam, csak az érzések maradtak meg bennem, hogy mennyire szerettem és mennyire jól esett akkor. Az írónak van két másik karácsonyi története is, a Karácsonyi doboz és a Kegyelem, mindkettőt nagyon szeretem, ideje lenne újraolvasni őket.
Van bármiféle családi hagyományotok, ami nélkül nem karácsony a karácsony?
Már több, mint 10 éve nálunk karácsonyozunk otthon, és én vagyok az, aki elkészíti a karácsonyi ebédet. Azt hiszem, először 12 évesen állítottam össze egy karácsonyi komplett fogást. Emlékszem, akkor mennyire büszke voltam magamra, hogy mindent egyedül megcsináltam, és még finomabb is lett, mint anyáé. Az egész család nagyon örült neki, így ez a hagyomány azóta is megmaradt. Miután megesszük a vacsorát, megyünk ajándékot bontani. Semmi különleges szokás, mindössze annyi, amennyi a legtöbb családnál is jelen van.
Ki díszíti fel nálatok a fát?
Általában én szoktam, de már annyira unom, hogy az hihetetlen. Elegem lett a fadíszítésből. Régen még azt gondoltam, „jaj de szép”, fontos volt számomra a díszítésnél például az egyensúly. Tavaly ezzel szemben megpróbálkoztam azzal, hogy mi történne akkor, ha csak fognám a cuccokat és szó szerint rádobálnám a fára, ahogy az magától jön. Ami rajta maradt az fennmaradt, ami nem, azt felszedtem és dobtam újra. Ezután pedig a végén megmaradtakat egyenként felraktam a fára. Elég szép lett a végeredmény, picit eklektikus volt, de nekem tetszett. Bár az égőt nem lehetett dobálni, mert az mégiscsak égő.
Mi a kedvenc karácsonyi ételed, vagy édességed?
Karácsonykor nem hagyományosan étkezünk, mert ilyenkor általában töltött káposztát, és hasonló ételeket szokás enni, nekem viszont édesanyám szlovák származású, így mi a karácsonyi ételekben a szlovák hagyományokat követjük. Tehát nálunk mindig franciasaláta és krumplisaláta van, hozzá illő hússal, vagy knédli káposztával és sült hússal. Karácsonyi ebédnél együnk olyat, amit szeretünk!
Melyik a kedvenc ünneped?
Határozottan a karácsony!
És miért éppen a karácsony?
Mert a többi ünnepet nem szeretem. Nő napra azt tudom mondani, hogy arra még szükség van, de a többivel nem tudok egyetérteni, egyik sem érint meg túlságosan. Nem tudom, hogy mennyire mondható a szülinapom ünnepnek, de én nem így tekintek rá. Ugyanolyan nap, mint az összes többi. Régen, gyerekkoromban még számoltam a napokat és hittem, hogy minden nagyon szép lesz, de mára már ez is elmúlt. Most már ugyanúgy kell csinálnom a kötelességeimet, mint bármelyik másik napon. Minden nap ajándék és megpróbálok így élni.
Egyébként még a karácsonyban azt szeretem, hogy valóban a szeretet ünnepe, és mindig az is marad, akárki akármit mond. Az, hogy a család évente egyszer biztosan összeül, és kibeszéljük az évet, megvacsorázunk, és együtt töltünk több órát is egyhuzamban, ez szerintem csodálatos, és ilyen alkalom évközben nem igazán szokott lenni. Ez az ünnep tényleg a szeretetről szól, míg a többi nem, és én éppen ezért szeretem.
Tervezel karácsonykor játszódó novellát írni?
Nem, viszont a Túl szépben körülbelül 3-4 fejezet is karácsonykor játszódik. Az egyikben például karácsonyi vacsora is szerepel.
Köszönöm a válaszokat!
Hamarosan többet is megtudhattok az íróról, Rácz-Stefán Tiborról, és könyveiről, egy különleges Prológus projektnek köszönhetően.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

designed by Charming Templates